Saturday, October 31, 2009

Macam-macam

Apa nak jadi??

Lepasan sekolah agama, sama naik macam pelajar sekolah yang tidak mempunyai tittle agama. Bukan sama naik dari sudut akademik atau pencapaian organisasi. Tapi, sama naik dalam perkara-perkara yang orang cakap, isy,isy,isy..

Pelajar sekolah agama pakai boxer je? Hisap rokok? Keluar berdua-duaan dengan perempuan?

Standard la beb. Gua ni manusia jugak.

Wow! Fantastic! Jawapan berani mati. Amacam, kalau waktu tu hangpa mati tak sempat bertaubat?

Sendiri mau ingat la.

Dulu, bukan main skor A dalam Subjek Syariah dan Quran Sunnah. Memang teramat power kalau tanya tentang hukum hakam, ayat yang menghalalkan dan mengharamkan, semua dapat dijawab. Semua ikut skema, walaupun ramai yang tak suka pelajar skema. Haha..

Tapi, amalinya? Hampeh. Tak pasai-pasai lepasan pelajar sekolah agama kena kutuk dan direndah-rendahkan.

Buat apa nak jadi baik? Pelajar sekolah agama pun sama je.

Ambik! Kan dah jadi fitnah?

Sedar-sedarlah. Takkanlah Ketua Pengawas pun nak kena buat report kat cikgu disiplin pasal perlakuan tak baik. Macam dulu-dulu.

Papepun, selamat menjalani kehidupan lepasan pelajar sekolah agama!

Tuesday, October 20, 2009

Sebuah Seloka

Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau tak ikut gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk skap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payahpun 'make up'.

Sekurang-kurangnya berbaju kurung,
Lebih elok jubah mengurung,
Kaki pula mesti bersarung,
Ditumit kaki syaitan bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern(?) memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakaipun nampak pusat.

Berseluar ketat bajupun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai terus dilaknat,
Oleh Allah, Rasul dan Malaikat.

Apa yang aneh bila dipandang,
Lengan pendek tapi bertudung,
Nampak seperti orang yang kudung,
Mata terpandang kaki tersandung

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.

Kalau nak "Make Up" biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi cuba elakkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Apatah lagi menghentakkan kaki,
Menarik perhatian orang laki-laki,
Melenggok punggung menggoda hati,
Ustaz melihat pun separuh mati.

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Selokaku ini bukanlah jahat,
Cuma saja mahu peringat,
Kepada semua para sahabat,
Terutama sekali rakan sejawat.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat sepanjang badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.

Setakat ini seloka kami,
Harap dapat menghibur hati,
Yang baik bolehlah anda ikuti,
Kalau boleh besok mulai.

Sekian Terima(lah) Kasih

Friday, October 16, 2009

Remaja

Semasa kita kecil dulu, kita teringin utuk menjadi dewasa, tak sabar rasanya mahu memakai kemeja dan kot, atau mungkin berkopiah serban,kalau yang perempuan pula teringin memakai kasut bertumit tinggi seperti ibunya, atau mungkin bertudung jubah, malah ada juga yang kadang-kadang mencuri-curi pakai pakaian mereka kerana ingin merasai bagaimana rasanya menjadi dewasa. Ya, pada waktu itu kita rasa kita sangat segak dan bergaya, cantik manis, seronok dapat jadi orang dewasa yang bergaya..

Begitulah hati kanak-kanak, sangat mudah dibentuk, segala yang dilakukan oleh orang sekeliling mereka pasti ingin dicuba. Benar sekali sabda rasulullah s.a.w: “Anak itu dilahirkan dalam fitrah, orang tuanya lah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani ataupun Majusi”. Pepatah Melayu pun ada menyebut: “Melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Begitulah kita, senang terikut-ikut, suka buat apa yang masyarakat sekeliling buat dan pakai, malah bukan semasa kecil sahaja, ada juga yang terlekat amalan tersebut sehinggalah dewasa, kerana kehidupan mereka berkembang dari kecil hingga besar dalam suasana yang sama..

Tapi sekarang setelah kita menjadi remaja, dengan pelbagai kefahaman dan prinsip hidup, wujudlah bermacam-macam bentuk kehidupan remaja. Dengan berbekalkan ilmu mahupun ikut-ikutan, kita meneruskan kehidupan di Bumi Allah ini. Sebahagian remaja yang masih belum mengenal dunia akan terus mengamalkan sikap kanak-kanak mereka, mengikut fesyen dan perkembangan arus kemodenan sekeliling mereka, tanpa segan silu, tanpa tapisan lagi.

Alhamdulillah bagi golongan yang mendapat didikan dan pengetahuan daripada Allah, dengan perantara keluarga atau guru-guru mahupun kawan-kawan, mereka dapat menilai berat ringan masalah masyarakat, baik buruk sesuatu amalan sekeliling mereka. Maka mereka berusaha untuk mengamalkan amalan yang benar dan mengelak daripada terus berada dalam kejahilan. Dengan arus kemodenan dan kemajuan yang semakin mencabar, jalan kebenaran turut terkesan dan semakin sempit dan berliku.. Maka beruntunglah bagi mereka yang teguh berusaha mencari dan terus berada di atas jalan yang benar itu.

Tidak dinafikan golongan remaja sekarang yang kebanyakan mereka adalah dalam kalangan pelajar sekolah, semakin terjebak dengan berbagai kes, hanyut dalam arus masalah sosial yang menjunam ibarat air terjun, selamatlah mereka yang berjaya berpaut pada dahan-dahan dan batu-batu, namun yang menjunam, jarang sekali yang berjaya diselamatkan melainkan mereka yang terus kekal berusaha dan berazam, serta akhirnya dibantu oleh Allah sebagaimana Allah telah membantu sahabat-sahabat mereka terdahulu.

Hargailah peluang belajar di sekolah, terutama sekolah-sekolah agama, jangan kita anggap sekolah sebagai tempat yang mendera kita, sekolah adalah tempat kita menerima didikan dalam usaha menjadi manusia yang berguna, ramai yang tidak menghargai zaman sekolah mereka, dan menyesalinya apabila sudah keluar dan terjebak dengan masalah sosial. Kita sangat perlukan bekalan dari zaman sekolah kita bagi meneruskan kehidupan yang penuh dengan fitnah yang menakutkan.

Bagaimana kita pula sebagai remaja masa kini, adakah kita benar-benar termasuk dalam golongan mereka yang bertamadun, yang mengamalkan segala syari’at dan perintah Allah, serta menjauhi larangan-Nya, atau kita adalah dalam golongan yang melanggar garis panduan Islam..? Perhatikan dan muhasabah diri kita sendiri, bukan menunjuk ke arah orang lain, DIRI KITA SENDIRI.. Adakah kita sudah cukup menjalankan hak-hak yang sepatutnya kita tunaikan..?

Sunday, October 11, 2009

Saat Kematian

video

Kematian itu boleh datang tak kira waktu dan ketika, samada kita dalam taqwa mahupun sedang leka. Satu suasana yang menakutkan kalau ditarik dalam leka..

Saturday, October 10, 2009

Petanda Dari Allah

Gempa bumi di PADANG terjadi pada pukul 17:16 & 17:58. dan di JAMBI pd pkul 8:52. perhatikan terjemahan ayat dari surah 17:16,17:58,8:52, kita akan dapati semuanya dah diaturkan ALLAH. Sama-sama kita renungkan...

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya." (17:16). "Dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami menyeksa penduduknya dengan azab seksa yang berat; yang demikian itu adalah tertulis di dalam Kitab (Luh Mahfuz)" (17:58)
"(Keadaan orang-orang kafir itu) samalah seperti keadaan Firaun dan kaumnya serta orang-orang yang terdahulu dari mereka. Mereka kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, lalu Allah menyeksa mereka dengan sebab dosa-dosa mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha berat seksaNya". (8:52).


Sungguh, janji ALLAH itu benar! dan ALLAH tidak sekali-kali memungkiri janjinya!
Bagaimana situasi kita sebagai jiran Negara? Mungkin kali ini kita terlepas, namun bukan selama-lamanya kita akan terlepas. Kita ibarat ikan di lautan juga, dan nelayan itu adalah maut, mungkin hari ini tak ditangkap nelayan, mungkin esok atau lusa.. ke mana kita mahu melarikan diri? Adakah kita boleh melepaskan diri daripada menjadi perhatian Allah? Kita sentiasa diperhatikan, janganlah kita dipanggil dalam keadaan kita sedang lalai dan alpa, semoga kita tergolong dalam mereka yang mendapat kebaikan dan Rahmat daripada Allah..

Sunday, October 4, 2009

Lu pikirlah sendiri

Rupanya, kita dah makin membesar.

Semalam, baru terasa seperti seorang pelajar sekolah menengah. Hari ni, dah jadi pelajar universiti. Sekejapnya masa berlalu. Kalau dulu, perangai nakal budak-budak masih ada, sekarang perangai nakal orang dewasa pula yang muncul tiba-tiba.

Macam mana tu?
Nabil kata, "Lu pikirlah sendiri.."

Walau apapun perangai nakal kita, cuma satu harus dipegang, Islam adalah agama kita. Nak jadi samseng, jadilah samseng yang beriman. Ada ke? Entahlah. Terpulang pada penilaian kita. Tapi, yang pasti samseng beriman takkan buat apa-apa yang menyalahi syariat dan adab.

Ataupun, jadilah seorang lelaki atau wanita yang beriman.

Tak kisahlah, apa-apa pun jadilah orang yang beriman.

"Iman itu berkurang dan bertambah."